ARNOLD GESELL i jego współpracownicy w książce pt. Youth: The Years from Ten to Sixteen (Młodość: lata od dziesięciu do szesnastu) prezentują rezultaty badań nad prawami rozwoju w okresie dorastania. Kilka cytatów pokaże, jakie rodzaje faz wyróżnili, przez które przechodzi młodzież amerykańska. Autorzy wskazują, że wyłaniający się wzór rozwoju nie jest stały i dotyczący wszystkich, zatem często musi być określany słowami: niektórzy, większość, niewielu.
Dziesięciolatek lubi nie tylko słuchać czyichś opowiadań, ale także tworzyć własne o tym, co widział czy słyszał, albo co przeczytał. Może mówić i to mówić aż „do samego końca”. Mówienie jest w istocie jedną z jego ulubionych aktywności.
Koń, pies i farma – to najważniejsze obiekty zainteresowań jedenastolatków, szczególnie jedenastoletnich dziewcząt. Główna różnica między dziesięcio- i jedenastolatkami to ta, że ci ostatni chcą mieć stajnię pełną koni.
Dwunastolatek uwielbia podwójność znaczeń… Gdy nauczyciel nie godzi się, aby chłopak i dziewczyna siedzieli obok siebie, i mówi, że zamierza ich rozdzielić, dwunastolatek z pewnością powie „Nie wiedziałem, że oni są małżeństwem”.
Być może trzynastolatek dlatego bywa tak drażliwy, ponieważ stale irytują go młodsi krewni, szczególnie ci w wieku od sześciu do jedenastu lat. On sam mógłby to wyjaśnić mówiąc „Przechodzę przez okres, kiedy wszystko mnie dręczy”, najczęściej jednak mówi „Tego nie da się wytłumaczyć”.
Kiedy czternastoletnie dziewczyny nie mogą się spotkać, pomaga im w tym telefon. Jest to okres nie kończących się rozmów telefonicznych, wesołości, a jednocześnie powagi i tajemnic. Rozmowy są wypełnione chichotami, plotkami i różnymi pozornymi błahostkami, które są zrozumiałe tylko dla rozmawiających ze sobą. Ile czasu spędzają przy telefonie? „Tyle, ile jest w stanie znieść matka”.
Niektóre piętnastolatki chcą być w zgodzie z aktualną modą. Często ślepo naśladują grupę: styl mogą zmieniać nawet co tydzień lub co dwa tygodnie. Szczęście szesnastolatka jest bardzo autentyczne, ale nie wylewne. Nie popada w skrajności. „Absolutnie zadowolony” – ten termin określa przenikający charakter tego szczęścia. Ma chwile smutku, ale pojawiają się one rzadko. Jak zauważył jeden z szesnastolatków „A po co się smucić?”
Leave a reply